Good news for those who want to be a teacher. Tawaran Biasiswa Perguruan Persekutuan Program Ijazah Pertama Di Institusi Pengajian Tinggi Awam is now open for application.
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mempelawa calon – calon Ijazah Pertama di Institusi Pengajian Tinggi Awam ambilan November/Disember 2006 dan ambilan Julai 2007 untuk mendapatkan tawaran Biasiswa Perguruan Pesekutuan di bawah KPM.

Syarat – Syarat Permohonan

  1. Calon mestilah Warganegara Malaysia.
  2. Umur calon tidak melebihi 22 tahun pada 1 Julai 2008.
  3. Pegawai Perkhidmatan Pendidikan tidak layak memohon.
  4. Pengajian SEPENUH MASA ambilan November/Disember 2006 dan ambilan Julai 2007 Program Ijazah Pertama di Institusi Pengajian Tinggi Awam.
  5. Tawaran biasiswa ini dibuka kepada pelajar Fakulti Pendidikan dan pelajar Fakulti Sains yang menawarkan bidang Kimia, Fizik, Biologi dan Matematik. Pelajar Fakulti Sains perlu mengikuti Pengajian Diploma Pendidikan setelah tamat Ijazah Pertama.
  6. Calon perlu mendapat sekurang – kurangnya PNGK 2.75 bagi keputusan peperiksaan untuk memohon.
  7. Calon yang berkelayakan sahaja akan dipanggil untuk menduduki Ujian Inventori Sahsiah Keguruan (INSAK). Calon yang lulus INSAK akan dipanggil untuk ditemuduga.
  8. Calon yang berjaya ditawarkan biasiswa KPM perlu melepaskan tajaan sedia ada.

Tarikh tutup : 31/01/2008

http://apps.emoe.gov.my/ijazah1/

Malaysia Scholarship Search Terms:

  • biasiswa kpm 2012
  • biasiswa kpm
  • kpm scholarship
  • biasiswa pendidikan
  • biasiswa kementerian pengajian tinggi
  • kpm biasiswa
  • permohonan biasiswa kpm 2012
  • biasiswa perguruan
  • borang biasiswa kpm
  • tarikh permohonan biasiswa kpm 2012

About The Author

Comments

  1. wan noor hidayah bt adek wan md yusoff

    please inform to me all the information,application and any latest news about scholarship.

  2. jojo

    for kpm scholarship: if im 23 years old, why cant i apply for it??? its not fair coz i hv an excellent result.

  3. nirmala

    hai i’m just finish my spm on 2007..i want 2 be air line host.so plz help me 4r how 2 apply 4r that job.for air line host need further studyies?…i’m confused..help me tc

  4. jane

    i am a graduate in diploma in biotechnology can i apply
    kpm .is it there any course for diploma holder to pursue teaching career.

  5. Hazmil

    Bagi biasiswa KPM masih ada lagikah peluang untuk pelajar kemasukkan Julai 2006 memohon biasiswa ini kerana pada tahun tersebut KPM tidak membuka peluang untuk memohon biasiswa ini.

  6. shikin

    hai….
    sy berminat untuk memohon biasiswa ini tetapi sy menyambil jurusan kejuruteraan awam(pembinaan)..KPM tidak menawarkn biasiswa ini kepada jurusan selain pendidikan ke???
    ada x biasiswa lain untuk student jurusan kejuruteraan yang berminat untuk menjadi tenaga pengajar di politeknik dan kolej komuniti??/

  7. dines

    i’m a future teacher. now i’m studying in UPSI in sem 6. actually im from a middle class fly. my father income around RM800. so, sometimes i’ll give my PTPTN money to them. so in future im not able to pay PTPTN. so im expecting any scholarship to overcome my problem and my fly. plzzzzz sen me any scholaship which can overcome my problem.

  8. xperlz

    xde sesi 2 ke untuk Tawaran Biasiswa Perguruan Persekutuan Program Ijazah Pertama Di Institusi Pengajian Tinggi Awam ..
    terlepas larr…

  9. ezniey

    kalau x mohon guru..tp nak mohon biasiswa guru boleh..
    macam ni saya x mohon guru pada fasa 1 permohonan upu.tp nak mohon guru pada fasa 2.

  10. lyana

    saya dapat biasiswa ni..la ni dah sem 8.. tapi adik2 skrg untung sbb biasiswa untuk setiap sem dah naik ..

  11. haz

    kalau umur lebih daripada 22 tahun x boleh ke nak memohon? kesian la kepada kami pelajar lepasan diploma….keluar diploma umur dah 22……..

  12. yiung

    aloha..
    i am now in my 1st year for education course. i intend to apply for this scholarship.can u tell me more about this scholarship and how can i apply it?
    10q.

  13. Fauzi

    why is it student abve 23yrs can not aply for this scholarship?
    i hope ministry can give us more oppurtunity..this scholarship could help us a lot.but when the application is limited to student of certain age..i felt disappointed.

  14. mus_physics

    helo emim,this scolardhip just open for education programme after got the 1st sem result at any u.so,after this sem,u can apply it around last disember 2008 or early jan 2009.im already got it.2nd year student ukm.good luck n make sure ur pointer 3.oo and above.i think that is minimun,dont trust their requrment bcoz right now there are many excllent student.so be careful

  15. kong

    saya nak tanya bila agaknya kpm akan mulai menaja peruntukan biasiswa kpm kerana saya telah mengsi borang perjanjian dan hantar ke kpm , tambah pula saya telah membuat pembatalan ptptn seperti yang diwajibkan dalam surat tawaran biasiswa.. harap balas . tq

  16. nOr

    i’am 1st year in education curse at utm skudai..may i know when can i apply for next intake..ok thank u..

  17. girlwifnomoney

    ai wan..hahaha..same r kite..aduihhh..duit mmg da xde ni..dala ptptn potong 1500.kite dpt rm470 je..tu da abis…skunk ni depends on parents da..aduihhh..ade sape x tau bile bly dpt???

  18. Lau Siew Yieng

    how i can get the “tawaran biasiswa perguruan persrkutuan program ijazah pertama di Institut pengajian tinggi awam”?

    Please inform me when the tawaran biasiswa dikeluarkan.

  19. neeza

    erm…ak dah dapat biasiswa kpm ni….tp skang masih lum masuk pun biasiswa 2….da nak masuk januar 2009 pun…nape kpm masih x msukkan lg…dak ptptn smua dah ada wet